2 września 2019

"Madame Pylinska i sekret Chopina" - Eric Emmanuel Shmitt



   Eric Emmanuel Shmitt mnie urzekł. Może nie wszystkie jego książki, które do tej pory przeczytałam, do mnie trafiły, jednak jego teksty mają to coś, co sprawia, że chce się je czytać. I czytać. I czytać. Mają w sobie prostotę przekazu. Spodobało mi się to. Jak również to, że większość książek nie jest zbyt obszerna. Dzięki temu można je czytać pomiędzy innymi książkami. A i tak pozostają w czytelniku na długo.

   "Madame Pylinska i sekret Chopina" to jedna z najbardziej osobistych książek autora. Bardzo spokojna, bardzo ciepła i wyciszająca. Opowiada o miłości młodego Erica Emmanuela do muzyki klasycznej. Zwłaszcza do utworów Chopina. Po raz pierwszy usłyszał ją w wieku dziewięciu lat i od tego momentu nie liczyło się dla niego nic innego. Chciał być jak jego mistrz. Grać jak on. Jednak w grze Erica czegoś brakowało. Była sztywność, brakowało emocji. Gra była po prostu poprawna. Ale on chciał więcej. Wszystko się zmienia gdy poznaje Madame Pylinska, nauczycielkę gry na fortepianie, wielbicielkę utworów Chopina. Madame Pylinska stosuje wobec chłopaka nietypową taktykę nauki. Zamiast gry poleca wsłuchiwać się w szum drzew, obserwować okręgi na wodzie, uprawiać miłość. Eric podchodzi do tego wszystkiego początkowo sceptycznie, jest zbyt niecierpliwy. Z czasem jednak dostrzega i dobre strony. Dzięki niej poznaje siebie i odkrywa życie na nowo. Poznaje smak miłości.  Doświadcza smutku, radości, gniewu i rozczarowania. Uczy się delikatności. Nabywa większą dbałość o szczegóły. Nauka pod okiem Madame Pylinskiej otwiera dla niego nowe drzwi do przyszłości. To dzięki niej odkrywa swoje powołanie.
"Kocha się naprawdę jedynie wtedy, gdy nie jest się zakochanym."
   Książkę czyta się szybko. Można ją skończyć w jeden dzień, w parę godzin, a nawet i szybciej. Ja jednak starałam się nią delektować. Rozłożyłam więc ją sobie na cały weekend. Wyciszyłam się przy niej, zrelaksowałam. Nabrałam dystansu, a przynajmniej mam taką nadzieję. Nie całe sto stron a tak pięknie i delikatnie wszystko zostało opisane i przekazane. Autor prosto i bez koloryzowania mówi o najważniejszych prawdach życia. O emocjach. O odkrywaniu siebie. O poszukiwaniu własnej drogi. Warta każdej minuty, którą nad nią spędziłam. Gorąco polecam.




Daję jej 9/10



.......................
Rok wydania 2019
Liczba stron 96
Wydawnictwo Znak Literanova


51/2019


Książka bierze udział w Olimpiadzie czytelniczej 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz